Enkel eller dubbel opt-in? Vilken är den bästa vägen för att samla e-postadresser?

Enkel eller dubbel opt-in? Vilken är den bästa vägen för att samla e-postadresser?

Skall man använda enkel eller dubbel opt-in för att samla e-postadresser?
Alla marknadsförare, hoppas vi, håller med om att det behövs ett godkännande för att skicka e-post.
Oavsett så finns det ingen enkel väg för att utöka sin databas.

Är det bäst att så enkelt och snabbt som möjligt utöka sin databas? Eller är det bättre att vara mer försiktig och värna om sitt varumärke? Nedan beskriver vi fördelarna med att använda enkel eller dubbel opt-in och vad dessa termer egentligen betyder.

Vad är enkel opt-in?

Om någon lämnar ifrån sig sin e-postadress genom att fylla i ett formulär och härigenom även ger dig tillåtelse att kontakta dig så är detta vad man kallar opt-in.
Enkelt uttryckt så finns det två vägar att på ett korrekt sätt skaffa sig e-postadresser.

En väg är att använda enkel opt-in. Då sammanställer du alla e-postadresser du har samlat in i en utskickslista, utan större noggrannhet. Även om detta är ett enkelt och snabbt sätt att utöka sin e-postlista så är det inte helt riskfritt. Med enkel opt-in kan man riskera följande:

Att någon, med bästa intentioner, anger en väns e-postadress utan att vännen är ett dugg intresserad av dina utskick. Detta kan resultera i att personen inte öppnar dina utskick och i värsta fall anger dom som spam vilket kan leda till att ditt varumärke skadas.

Någon anger en felaktig e-postadress, vilket leder till ökad bounce rate och i förlängningen kan skada din leveransbarhet.

En konkurrent anger avsiktligt en felaktig e-postadress, spam-trap eller suspekt e-postadress i din databas för att avsiktligt skada ditt rykte. Risken att detta sker är väldigt liten, men om det händer så kan det få stora konsekvenser för din leveransbarhet.

Vad är dubbel opt-in?

Fungerar i stort sett som enkel opt-in, förutom att du be mottagaren bekräfta att hen vill lämna sin e-postadress innan du importerar adressen i din utskickslista. Fungerar vanligtvis så här:

Någon antecknar sig som prenumerant av dina utskick

Personen får ett automatiskt svar där du ber hen om att bekräfta sin prenumeration genom att klicka på en länk

Du importerar inte e-postadressen förrän hen har bekräftat sin prenumeration. Nackdelen här är att steget är större för att börja prenumerera. Men dubbel opt-in är betydligt säkrare eftersom det kan förhindra att:

Inkorrekta e-postadresser hamnar på din utskickslista, oavsett anledning.

Att du får e-postadresser från personer som inte vill ha din kommunikation..

Genom att använda dubbel opt-in så får du personer som verkligen är intresserade av dina utskick och som bryr sig om ditt varumärke. Det tar längre tid att utöka listan, men kvalitén på adresserna är bättre vilket i förlängningen leder till fler konverteringar.

Enkel eller dubbel opt-in?

Båda metoderna har sina fördelar, och fungerar på olika sätt från företag till företag.
Om du vill testa vilket som fungerar bäst för just din organisation så gör du det enklast genom att jämföra två olika landdningssidor och analyserar vilken som fungerar bäst.

Oavsett vilken metod du använder så var rädd om ditt rykte. Även om det visar sig att enkel opt-in ger dig fler prenumeranter, öppningar och klick så kan det i det långa loppet göra mer skada än nytta och generera högre bounce rate och spam complaints.


Dela

Webpower

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *