Hur skriver man ett bra B2B välkomstmejl?

Hur skriver man ett bra B2B välkomstmejl?

När någon registrerar sig för dina e-postutskick är det en bra idé att skicka ett välkomstmejl. Det ger dig möjligheten att presentera dig själv och göra ett gott intryck redan från början. Detta är kanske extra viktigt om utskicksfrekvensen för dina e-postutskick inte är särskilt hög. Annars finns risken att mottagarna glömmer bort vem du är eller att de faktiskt bett om att få dina e-postutskick. Men hur skriver man då ett bra välkomstmejl? Här är fem tips som kan hjälpa dig på vägen.

1. Använd en personlig ämnesrad

Personliga ämnesrader kan ge en avsevärd ökning av antalet öppningar och klick i dina e-postutskick, detta enligt senaste versionen av DDMA Nationale E-mailbenchmark. I samma rapport redogörs också att endast tre procent av e-post skickade i marknadsföringssyfte använder denna taktik.

Detta är alltså ett enkelt sätt att skapa dig en fördel gentemot dina konkurrenter. Särskilt med tanke på hur enkelt det är att, på bara sekunder, involvera mottagarens förnamn eller företagsnamn i ämnesraden med hjälp av ett e-postmarknadsföringsverktyg.

2. Introducera dig själv igen

När någon väljer att prenumerera på dina e-postutskick tyder det såklart på att denne är intresserad av din verksamhet och troligtvis också har viss kännedom kring ditt företag. Det skadar dock inte att introducera dig själv en gång till. Speciellt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter. Det är möjligt att mottagarna inte är bekanta med alla tänkbara sätt som din verksamhet kan hjälpa dem.

Därför kan det vara bra med en kort text som beskriver vad ditt företag gör och sedan gärna länka till en landningssida där mottagarna kan läsa mer utförligt om er verksamhet. Påminn sedan mottagarna om vad det är för typ av utskick som de har registrerat sig för och vad de kan förvänta av er framöver.

3. Använd personifierat innehåll

När någon just har registrerat sig för dina e-postutskick vet du troligen inte så mycket om vad denne är intresserad av ännu. Speciellt om det är någon som tidigare inte använt dina produkter eller tjänster. Då kan det vara svårt att få en klar bild av vilka utmaningar mottagaren ställs inför och hur din verksamhet kan hjälpa dem med dessa.

Det finns dock möjlighet att personifiera dina utskick baserat på den informationen du har. Kanske vet du exempelvis på vilken geografisk plats/region som mottagaren är verksam. Då skulle du exempelvis kunna inkludera kontaktinformation till din närmsta återförsäljare i mejlet så mottagaren vet var denne kan vända sig med frågor.

4. Inkludera blogg och sociala medier

Som marknadsföringskanal är e-post upp till sex gånger mer effektivt än sociala medier. Det betyder såklart inte att de sociala kanaler inte kan erbjuda något mervärde. Dessa är perfekta för att öka interaktionen med dina kunder och är därför bra att inkludera i ditt välkomstmejl.

Ett effektivt sätt att göra detta är exempelvis genom att inkludera ett levande Twitter-flöde i ditt välkomstmejl, där mottagarna kan se dina senaste Tweets. Eller varför inte använda RSS-flödet på ditt företags blogg i ditt välkomstmejl så att du automatiskt kan hämta de senaste blogginläggen och inkludera dem in dina utskick.

5. Lär känna dina mottagare

Ett välkomstmejl är ett utmärkt verktyg för att introducera ditt företag för nya prenumeranter. Men som vid alla nya möten fungerar introduktioner bäst när ett utbyte sker åt båda hållen.

Se därför ditt välkomstmejl som en möjlighet att lära känna dina nya mottagare. Vilken typ av innehåll i ditt välkomstmejl som mottagaren klickar på kan exempelvis ge dig värdefull information om vad mottagaren har för intressen eller vilka problem denne ställs inför. Därför kan det vara bra att hålla ett öga på statistiken över ditt välkomstmejl.

Ett mer direkt sätt att ta reda på vad mottagarna är intresserade av är att helt enkelt fråga dem. Med hjälp av ett formulär kan du exempelvis göra det möjligt för mottagarna att berätta vilken typ av innehåll som intresserar dem eller hur ofta de vill ha utskick från er.


Dela

Magnus Källström

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *