Optimera bilder för e-postkanalen

Optimera bilder för e-postkanalen

Oavsett om du skickar e-post som nyhetsbrev, eventinbjudan eller relaterat till aktivitet i din webshop kommer kraftfulla bilder att göra dina utskick mer intressanta.

Det finns dock vissa aspekter gällande själva bildformatet som är bra att ta hänsyn till när du sätter ihop dina e-postutskick. Därför tänker vi i det här inlägget dela med oss av lite tips för att hjälpa dig optimera dina bilder för användning i e-postkanalen.

100KB/bild för stillbilder

Bildfilens storlek kommer att påverka laddningstiden hos mottagarna. Tunga bildfiler tar lång tid att ladda, mottagarupplevelsen försämras och risken att mottagarna ska tappa intresse ökar. Många läser dessutom sina e-post på mobila enheter i dagens läge. Då har man ofta en begränsad mängd mobildata och vill troligen lägga den på annat än att ladda ner stora bildfiler i nyhetsbrev.

Vi rekommenderar att hålla stillbilder i en storlek runt 100-200 KB. Använder du ett lämpligt filformat och en bildstorlek anpassad efter ändamålet kommer inte mottagarna uppleva någon kvalitetsförsämring utan bara se de positiva effekterna, som snabb laddningstid.

Det finns mängder av verktyg för att hantera bildfiler för att minska dess filstorlek. Har du inte tillgång till betalprogram som Photoshop finns kostnadsfria online program som TinyPNG eller Aviary.

Vilket filformat passar bäst?

I webpower kan du använda dig av bildformaten .jpg, .png eller .gif. Vissa format lämpar sig bättre för vissa typer av bilder. Detta är något som är bra att ta hänsyn till när du sammanställer bilderna som ska ingå i ditt e-postutskick.

.jpg: Fotografier med många färger

.png: Grafik, illustrationer, färgblock, transparent bakgrund

.gif: Animationer

.jpg (19kb)
.gif (20kb)
.png 8-bit (30kb)
.png 24-bit (110kb)

Som fotografiet av papegojan visar är det ingen nämnvärd kvalitetsskillnad på en jpg och en png 24-bit på ett fotografi likt detta. Däremot är jpg varianten endast 19 kb stor medan png bilden är 110 kb. För fotografier rekommenderar vi därför jpg-formatet.

.jpg (7kb)
.png 8-bit (3kb)
.gif (3kb)
.png 24-bit (4kb)

För grafiska bilder, med exempelvis typografi, färgfält eller logotyper lämpar sig png bättre än jpg. Png tillåter också bilder med transparent bakgrund till skillnad från jpg. Logotyp-exemplet ovan visar skillnaden mellan olika filtyper. Logotypen i jpg format blir lite ”brusig” och inte helt jämn i färgen likt png som håller färgen jämn och fin.

Det finns två varianter av png, 8-bit och 24-bit. 8-bit funkar bra för bilder med få färger, exempelvis logotyper. 24-bit är att föredra om bilden är mer komplex. Filstorleken blir större än hos png 8-bit, men det är ibland nödvändigt för att bilden ska bli ren och fin i färger och skärpa.

Gif:s kan användas för bildanimering. Animeringar är något vi ser allt mer utav i e-postkommunikation. Numera klarar i princip alla stora e-postklienter av att spela upp gif-animationer direkt i klienten. Gif-animationer resulterar naturligt i tyngre bildfiler, men kan om de används på ett bra sätt ge mottagaren en mycket positiv upplevelse. Vi rekommenderar dock att man försöker hålla även dessa filer så ”lätta” som möjligt. Här är några knep för att hålla filstorleken mindre: använd få färger, skapa korta sekvenser som loopas, arbeta i lämplig storlek (gör animationerna i den px bredd  (exempelvis 600px) som den kommer visas i ditt e-post).


Dela

Magnus Källström

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *