Så optimerar du din e-post för virtuella assistenter som Google Now, Siri och Cortana

Så optimerar du din e-post för virtuella assistenter som Google Now, Siri och Cortana

Google Now och Siri blir allt viktigare i vardagslivet. De virtuella assistenterna lär sig mer och mer om våra vanor och använder kunskapen för att kunna ge goda råd – redan innan vi vet att vi behöver det. För tillfället används de främst i mobilen, men då åtminstone Cortana finns på Windows 10 kommer användningen att öka på datorer också.

För e-postmarknadsförare kan virtuella assistenter både ge en möjlighet att skapa mer engagemang hos målgruppen och en chans att få ut mer från e-postutskicken.
Hur kan du optimera din e-postmarknadsföring för Google Now, Cortana och Siri – och hur får du ut det maximalt från dina mottagares virtuella assistenter?

Information från inkorgen

Alla som har en Android-enhet och nyligen har bokat en resa är förmodligen redan bekanta med detta fenomen. När din avresa närmar sig får du en notifiering från Google Now som berättar om flighten kommer att vara i tid och vilken gate du ska gå till. Du kan också få information om staden du ska besöka i god tid så att du kan planera in vad du ska se. Väldigt bekvämt, så klart – men hur vet den virtuella assistenten vart du ska åka?

Det finns en god chans att Google Now får informationen från din inkorg, när dina flygbiljetter och din hotellbokning skickas dit. Som e-postmarknadsförare har du möjlighet att berätta för Androids virtuella assistent och Microsofts Cortana vad som står i dina brev.

Semantisk HTML

Allt du behöver göra är att formatera din e-post med semantisk HTML, enligt de regler som gäller för Schema.org. Det blir då möjligt att tydligt se om ett e-postmeddelande innehåller information om en flight, och exakt vilken flight det handlar om. Eller om det är en bekräftelse på att någon registrerat sig för ett event, och exakt var och när det äger rum.

Du hittar mer information om hur du använder Schema.org i e-post för Google Now och Cortana på Googles och Microsofts webbplatser för utvecklare.

Utan att titta

Den stora användningen av smartphones innebär att människor i allt högre grad läser sin e-post där. Och eftersom du kan kommunicera med virtuella assistenter med hjälp av tal och utan att titta, kan även göra det på ett säkert sätt i bilen. Apples virtuella assistent Siri kan läsa e-post högt, till exempel – något som gör det möjligt för föraren att hålla ögonen på vägen.

E-postmarknadsförare som vill dra nytta av denna teknik gör klokt i att tänka på de här funktionerna när de utformar sin e-post. En bra startpunkt är att följa den internationella standarden för Web Content Accessibility. Detta gör inte bara e-post mer tillgängligt för människor med nedsatt syn, utan det blir också mycket lättare för Siri att läsa e-postmeddelanden högt.

Du bör inte använda en no-reply-adress när du riktar dig till den här kategorin med kunder. När någon får e-posten uppläst kan de inte agera genom att trycka på en knapp, exempelvis. Men de kan säga till sin virtuella assistent att svara på brevet!

Till sist

Virtuella assistenter är inte viktiga för oss i vardagen ännu, så det är fullt förståeligt att inte lägga allt för mycket tid och resurser på Google Now, Siri och Cortana. Men det finns andra fördelar med att optimera e-posten för virtuella assistenter.

Förutom att Schema.org ger ökad tillgänglighet för människor med synnedsättningar får du också möjlighet att visa något bredvid preheadern i Gmail. En annan fördel är att du kommer att vara ett steg före konkurrenterna genom att göra dina förberedelser nu, när virtuella assistenter verkligen börjar tas på allvar.


Dela

Webpower

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *