Sex steg som ger dig fler klick

Sex steg som ger dig fler klick

Antalet klick är ett bra sätt att mäta hur dina e-postutskick fungerar. Det passar för de flesta utskick, kanske med undantag för transaktionsmeddelanden. Upplever du att klickfrekvensen är för låg? Då är det dags att ta en ordentlig titt på dina utskick och se till att öka klickfrekvensen (CTR) genom att följa de sex stegen nedan.

1. Rikta dig direkt till dina mottagare

För att någon ska kunna klicka, måste de öppna brevet. Det kan tyckas självklart, men e-postmarknadsförare lägger ofta så mycket tid på att skapa innehåll att de glömmer bort att göra ett bra och lockande utskick. Gör inte det – lägg tiden på att skapa bra ämnesrader och preheaders. Det är det första som mottagaren kommer att se.

Om du håller dig till de regler som finns för opt-in skickar du bara e-post till mottagare som uttryckligen har bett om det eller som du har en affärsrelation med. Se till att det syns tydligt att det är du som är avsändare. Dina mottagare gillar dig – utnyttja det! Du kan exempelvis ha ditt företagsnamn som avsändare, eller kanske kundens kontaktperson. Använd aldrig ett intetsägande namn som ”Säljavdelningen” eller ”Info”!

2. Lär känna dina mottagare

Vad vet du egentligen om människorna som du skickar e-post till? Du bör se dina mottagare som mer än e-postadresser i en databas och lära dig vad de uppskattar. Inte genom att vara en sorts paparazzi och smyga på dem utan genom att använda all information som du redan har.

E-postmarknadsförare vet nämligen ofta mycket mer än de tror. Databaserna för din e-handel och din e-postmarknadsföring kan ge dig värdefull kunskap om vilket innehåll och vilka produkter och tjänster som dina kunder vill ha. Du kan exempelvis se:

• Vilka produkter någon köpt
• Vilka produkter som lämnats i varukorgen
• Vad någon har klickat på tidigare

Använd informationen tillsammans med de möjligheter till personalisering du får genom ditt e-postverktyg. Du kan då skicka erbjudanden som matchar dina mottagares personliga intressen.

3. Ha tydliga uppmaningar (Call to Action, CTA)

Det finns inget bättre sätt att öka klickfrekvensen än att använda en tydlig knapp som visar tydligt vad du tycker att mottagaren ska göra. Det betyder inte att du ska fylla breven med hurtiga uppmaningar för att nå olika mål. Det gör bara mottagaren förvirrad. Man måste veta exakt vad som förväntas!

Se istället till att varje brev har ett enda tydligt mål och att dina uppmaningar stödjer detta mål. Se också till att det framgår exakt vad som händer när någon klickar på en knapp eller en länk. Undvik därför allmänna formuleringar som ”Klicka här” och skriv något mer uppmuntrande som…

• Få en offert
• Kontakta oss
• Skapa ett konto

4. Se till att allt fungerar mobilt

Den vanligaste e-postklienten är den som finns i iPhone, och mer än hälften av all e-post blir läst på en mobil enhet. Det är absolut nödvändigt att du erbjuder en mobilanpassad upplevelse med responsiv e-post.

Glöm inte att vissa iPhone-användare kan se en förhandsvisning av e-postmeddelandet. Du bör därför se till att inte bara brevet ser bra ut på en mobilskärm utan att även landningssidan ser perfekt ut vid förhandsgranskningen.

5. Mät resultaten

Det enda sättet att veta om klickfrekvensen ökar är att mäta resultaten. Du kommer då att få kunskap och insikter som hjälper dig att se vilka andra områden som kan förbättras. Prova med att använda olika färger och se vilken som fungerar bäst. Eller experimentera med olika utskickstider och ämnesrader!

Försök att se bortom klickfrekvensen, särskilt om antalet klick som din e-post får egentligen bara är ett medel för att nå ett mål. För visst är det meningslöst med klick om inte landningssidan gör att besökarna konverterar?

6. Ha ett uppdaterat adressregister

Hur pass uppdaterat är ditt adressregister just nu? Bara för att någon har handlat av dig för flera år sedan betyder det inte att de fortfarande vill ha dina utskick. Oavsett hur personliga de än är, eller hur pass bra ämnesrad och preheader du skriver. Vissa av adresserna i ditt register kanske inte ens är aktiva längre!

Det kanske inte verkar vara något större problem. Men inaktiva mottagare gör det betydligt svårare att avgöra vilka strategier som kommer att fungera och vilka som kommer att floppa. Inaktiva mottagare kan också skada ditt anseende som e-postmarknadsförare, för att inte tala om vilka konsekvenser du kan få av en hög studsfrekvens – något som följer med ett dåligt uppdaterat register.

Ta en djupdykning i statistiken och se hur din leveransbarhet och dina mottagares aktivitet ser ut. Ta bort alla adresser som ger hårda studsar, och även de som inte svarar på en direkt fråga om de vill fortsätta att ta emot dina brev.


Dela

Webpower

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *