Tips för att få fler omdömen i din webbshop

Tips för att få fler omdömen i din webbshop

Kunder litar väldigt mycket på vad andra säger när de funderar på att köpa något. Det är faktiskt så att åtta av tio värderar ett omdöme eller en recension på nätet lika högt som en personlig rekommendation från en vän.

Det är därför en bra idé att ge dina kunder möjlighet att skriva en recension eller ge ett omdöme om din e-handel. Antingen på din egen plattform eller på en jämförelsesajt, exempelvis. Men hur ska du få positiva omdömen om din e-handel?

Var vill du att det skrivs recensioner om dig?

Innan du börjar samla in omdömen är det viktigt att bestämma exakt var du vill att de ska publiceras. Det är logiskt att ha en avdelad sektion i webbshoppen, då det är dit flest kunder vänder sig för att läsa vad andra tycker. Du kan exempelvis ha recensioner på en produktsida.

Det är dessutom en bra idé att tänka på att många kunder besöker jämförelsesajter för att läsa om andra erfarenheter av ditt företag – de här omdömena kan du inte påverka! Här är några exempel på webbplatser som du kan använda för att samla in omdömen om din webbshop:

• Google Places

• Facebook

• Tweakers

Att få fler recensioner

Även om många som handlar på nätet litar på recensioner av andra människor, är det bara ett fåtal som faktiskt skriva något själva. Det tar trots allt tid och kraft, så det är inte fel om du ger dina kunder en knuff i rätt riktning.

• Aktivera kunder som handlat nyligen. Skicka ett trigger-styrt meddelande till alla som nyligen handlat i din webbshop. Du kan skicka till alla som handlat under det senaste halvåret och be att de skriver en recension.

• Aktivera nya kunder. Du bör också skicka med en länk så att det blir enkelt att recensera i bekräftelsemailet som skickas när någon handlar. Detta ger dig möjlighet att uppmana framtida kunder att skriva en recension också. Ett alternativ är att du ställer in att nya kunder ska få ett mail dagen efter leveransen där de uppmanas att skriva en recension. Prova olika varianter och följ utvecklingen noga så att du kan se vad som ger flest (och bäst) recensioner).

• Gör processen så enkel som möjligt.  Se till att dina kunder inte behöver slösa tid på att leta efter recensionssidor, och ge dem en direkt länk som ger dem möjlighet att skriva en recension om din webbshop. Du kan göra processen ännu enklare för alla som använder Gmail. Använd ”Email Markup”, och ge dem möjlighet att skriva en recension utan att behöva lämna sin inkorg – eller utan att ens behöva öppna ditt e-postmeddelande.

• Se till att det är värt besväret. Det tar tid att skriva ett omdöme och författaren får sällan ut något av det. Erbjud något som ger lön för mödan, som en rabattkod till framtida inköp.

Negativa omdömen

Det är omöjligt att göra alla nöjda, oavsett hur mycket du än försöker. Ett negativt omdöme då och då är inget att bry sig om. Men det är viktigt att ta all feedback på allvar och – särskilt om du börjar få klagomål – fundera på hur du kan förbättra kundupplevelsen i din webbshop. Det är bästa sättet att få fler positiva omdömen på lång sikt.


Dela

Webpower

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *